Hæftelse

Andelsboligforeningens køb af ejendommen finansieres typisk med realkreditlån for 80%, bankfinansiering på 10-15% og kontant indskud fra andelshaverne på 5-10% af anskaffelsessummen.

Udgangspunktet er, at andelshaverne alene hæfter med deres indskud, men i dagens marked må det anses for sædvanligt, at bankerne tager forbehold for andelshavernes personlige og proratariske hæftelse for bankgælden. Det er selvsagt meget vigtigt at få afklaret, hvor meget man som andelshaver hæfter for, ikke bare i forbindelse med stiftelse af andelsboligforeningen, men ved køb af en andelsbolig bør man altid sikre sig oplysninger om i hvilket omfang, man ud over indskuddet tillige hæfter for andelsboligforeningens gæld.