Ansvar

a. Rådgiver

Ved stiftelse af andelsboligforeninger er det advokatens opgave som rådgiver at samle alle informationer om ejendommen og købet af denne. Advokaten har som følge heraf det fulde juridiske og økonomiske ansvar.

Bemærk at det selvsagt kun gælder, hvis man benytter en advokat som rådgiver.

b. Bestyrelsesansvar

Bestyrelsen i en andelsboligforening kan både kollektivt og individuelt blive ansvarlige for handlinger, som foretages i strid med de rammer, der gælder for bestyrelsen (se bestyrelse).

Det er imidlertid vigtigt at notere, at bestyrelser i andelsboligforeninger som regel består af ulønnede medlemmer af andelsboligforeningen, som ikke har professionel viden og derfor bedømmes ud fra en ansvarsnorm, som er ganske mild. I retspraksis ses det sjældent, at medlemmer af andelsboligforeningers bestyrelser gøres personligt ansvarlig.

Af samme grund er det relativt billigt at tegne forsikring for bestyrelsesansvar.