Lån i foreningens ejendom

Købet af foreningens ejendom finansieres helt overvejende ved optagelse af lån med sikkerhed i andelsboligforeningens ejendom.

Normalt vil 80% af anskaffelsessummen blive finansieret med optagelse af realkreditlån. I dagens marked er der mange forskellige typer af realkreditlån. Det er vigtigt, at den rådgiver, som bistår lejerne ved stiftelsen af andelsboligforeningen, har indsigt i markedet og kan rådgive om både sammensætningen af finansieringen samt ikke mindst hvilken pris, der skal betales for finansieringen.

Bankfinansiering udgør typisk 10-15% af anskaffelsessummen. I dagens marked er banklån væsentlig dyrere end realkreditfinansiering, hvorfor det typisk anbefales at afdrage på bankgælden.

Generelt kan andelsboligforeninger med sikkerhed i foreningens ejendom låne væsentlig billigere end de enkelte andelshavere kan låne med sikkerhed i andelen.

Andelshaverne har ikke rentefradrag for lån optaget af foreningen med sikkerhed i foreningens ejendom.