Køber kan, ifølge ny dom, kræve erstatning ved for højt vurderet andelsbolig.

Af Jeppe B. Stefansen 17-06-2013

Har køber betalt overpris for en andel, kan køber få tilbagebetalt overprisen, hvis køber anlægger sag mod sælger senest 6 måneder efter, at køber vidste – eller burde vide – at der var betalt for meget. Er der betalt overpris som følge af en fejlagtig valuarvurdering, vil køber skulle løfte bevis ved at afholde syn og skøn.

Der har de seneste år været afsagt en række domme, hvor købere havde anlagt sag mod deres sælgere og den valuar, som havde udarbejdet en vurdering af andelsboligforeningens ejendom. Selvom der i disse sager havde været afholdt syn og skøn, og skønsmanden havde skønnet andelsboligforeningens ejendoms handelspris væsentligt lavere, end  hvad valuaren havde skønnet andelsboligforeningens ejendoms handelspris til, har retterne frifundet sælgerne og valuaren blandt andet med den begrundelse, at vurderingen af en boligudlejningsejendom med et større antal lejligheder er forbundet med en vis usikkerhed, og at der med det foretagne syn og skøn ikke var løftet bevis for, at valuarens vurdering var forkert.

Retten på Frederiksberg har i en dom afsagt den 12. juni 2013 fastslået, at den vurdering, som en valuar havde foretaget, var fejlagtig og urealistisk høj.

Retten på Frederiksberg lagde i den konkrete sag vægt på forskellige momenter, herunder en skønserklæring, hvor fremgik, at andelsboligforeningens ejendoms handelspris ifølge skønsmandens vurdering var væsentlig lavere end valuarens vurdering. Valuarens vurdering var således mere end 40 % højere end skønsmandens.

Du kan læse dommen her.

kommentarer, synspunkter og spørgsmål vedrørende overpris modtages gerne. Kontakt advokat Jeppe B. Stefansen